Korea Utara vs Korea Selatan

on Sunday, November 28, 2010

AS-Korea Selatan mula latihan


GAMBAR menunjukkan kapal USS George Washington pada 21 Julai lalu di Busan, Korea Selatan.


PULAU YEONPYEONG, Korea Selatan - Tentera Amerika Syarikat (AS) dan Korea Selatan memulakan latihan peperangan bersama semalam.

Latihan itu diadakan semasa pemerintah China mendesak supaya satu rundingan tergempar diadakan berhubung krisis bedilan meriam sebanyak 170 kali oleh tentera Korea Utara ke pulau ini pada minggu lalu.

Semalam, penduduk yang tinggal di Pulau Yeonpyeong, digegarkan dengan bunyi bedilan meriam dan roket tentera Korea Utara.

Penduduk mendapatkan perlindungan di kubu bawah tanah selepas mendengar bunyi letupan yang datangnya dari tanah besar Korea Utara apabila tenteranya melakukan latihan peperangan.

Kementerian Pertahanan Korea Selatan turut mendesak supaya ratusan wartawan meninggalkan pulau ini.

Menurut kementerian itu, Korea Utara mungkin menggunakan alasan latihan peperangan antara AS dengan Korea Selatan untuk melancarkan satu serangan.

Latihan peperangan Korea Selatan itu disertai oleh kapal pengangkut pesawat milik AS, USS George Washington berkuasa nuklear.

Penghantaran kapal itu dilakukan sebagai satu mesej kuat untuk menghalang serangan tentera Korea Utara.

Namun, kehadiran kapal pengangkut AS itu mendapat kritikan daripada China.

Kapal USS George Washington itu boleh membawa 85 pesawat dan 6,250 anak kapal.

Latihan ketenteraan Korea Selatan dengan AS yang melibatkan 11 buah kapal itu diumumkan pada Mac lalu selepas satu siasatan mendapati terdapat bukti bahawa sebuah torpedo tentera Korea Utara menenggelamkan sebuah kapal perang milik Korea Selatan.

Dalam insiden kapal perang Korea Selatan karam itu, seramai 46 anggota tentera maut.

Presiden Korea Selatan, Lee Myung-Bak dalam satu mesyuarat dengan wakil China, Dai Bingguo di Seoul mendesak China mengambil langkah yang adil dan bertanggungjawab dalam isu hubungan negara itu dengan Korea Selatan serta Korea Utara.

Myung-Bak menyatakan, Korea Selatan sudah mengambil sikap bertolak ansur ekoran tindakan provokasi Korea Utara sejak Perang Korea berlaku pada 1950 hingga 1953.

Menurutnya, Korea Selatan akan bertindak dengan tegas jika Korea Utara melakukan provokasi. – Agensi

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AkuNilam - All About Army | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO