Nicol Ann David di Awan Biru

on Monday, November 4, 2013

Nicol Ann David di Awan Biru : Di sebalik kesibukan beliau di gelanggang ratu skuasy negara, Datuk Nicol Ann David sempat meluangkan masa melawat Kolej Tentera Udara (KTU) Kepala Batas Alor Setar pada 18 September lalu dalam melaksanakan komitmen sebagai duta Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Kedatangan pemain nombor satu dunia ini turut disambut penuh kemesraan oleh warga KTU tatkala Nicol yang segak menggenakan uniform pasukan keselamatan itu turun dari pesawat khas yang menerbangkannya dari Pulau Pinang.

Nicol Ann David di Awan Biru

Lawatan itu merupakan yang pertama bagi Nicol sebagai duta TUDM dalam mendekati kehidupan jurulatih dan pelatih di KTU setelah dianugerahkan pangkat Mejar Kehormat Pasukan Simpanan Sukarela TUDM pada September tahun lepas.


Beliau memilih untuk bersama warga KTU yang disifatkan sebagai salah satu anggota penting dalam TUDM lantaran di situ permulaan lahirnya pejuang-pejuang pasukan keselamatan ini.

Sepanjang lawatan Nicol sempat beramah mesra dengan warga KTU dan mendekati kehidupan pelatih dan jurulatihnya selama lebih setengah hari diiringi oleh pegawai KTU termasuk Komandannya, Kolonel Sardon Hassan.


Kemuncak lawatan adalah apabila Nicol diberi penghormatan untuk menaiki pesawat latihan Pilatus PC7 MK II selama setengah jam dalam penerbangan antaranya sekitar Alor Setar dan Langkawi.

Beliau menaiki pesawat yang dikemudikan oleh Mejar Khairol Muzambi Salehin yang kemudian menggambarkan pengalaman itu berbaur antara teruja dan mencemaskan namun cukup berharga.

Nicol Ann David di Awan Biru

"Saya begitu bangga dan terharu kerana terpilih untuk menaiki pesawat ini yang menjadi sebahagian daripada TUDM. saya rasa bukan semua diberi peluang ini.

"Ia satu pengalaman yang berbeza daripada cabaran di gelanggang malah pencapaian saya sebagai atlet negara sebelum ini," katanya ketika ditemui pemberita pada lawatan tersebut.

Menurut pemain nombor satu dunia ini, beliau juga amat teruja dan menghargai pengalaman baharu menaiki pesawat itu yang disifatkan sebagai berbeza daripada cabaran di gelanggang skuasy sebelum ini.


Pada lawatan yang sama, selain meninjau kehidupan warga KTU Nicol turut memberikan ceramah motivasi selama 30 minit kepada kira-kira 350 warga KTU di pusat latihan tersebut.

Dalam ceramah tersebut, atlet berusia 30 tahun ini banyak bercerita tentang pengalaman jatuh bangunnya dalam dunia sukan tersebut sebelum mencipta kejayaan sebagai pemain nombor satu dunia.


"Saya menjadikan kegagalan sebagai titik tolak kepada kejayaan saya bukan sesuatu yang menjatuhkan saya. Kegagalan menjadikan saya orang lebih baik," katanya memberi perangsang kepada jemputan.

Selain itu, beliau turut berharap semangat juangnya itu dipinjam oleh pelatih di pusat latihan tersebut terutama dalam menggapai impian mereka bergelar juruterbang dan berjuang untuk negara.


Kata Nicol yang merangkul kejuaraan Skuasy Terbuka Malaysia CIMB untuk kali kelapan baru-baru ini, sebagai duta TUDM beliau berhasrat untuk mengadakan lebih banyak kerjasama dengan pasukan keselamatan tersebut pada masa depan.

"Siapa tahu pada masa depan saya berpeluang untuk belajar mengemudikan pesawat TUDM pula nanti," katanya yang melahirkan hasrat untuk memiliki lesen terbang satu hari nanti.



Artikel Penuh:
http://www.utusan.com.my/utusan/Polis_&_Tentera/20131002/te_01/Ratu-skuasy-brdi-awan-biru#ixzz2jj7Typxl
http://malaysiaflyingherald.wordpress.com/2013/09/19/nicol-ann-david-at-rmaf-college/

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AkuNilam - All About Army | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO