Apabila pendatang asing semakin berani....

on Friday, November 19, 2010

SEWAKAN TEKSI...pemandu teksi disyaki warga asing mengambil penumpang di Sungai Buloh.
SEWAKAN TEKSI...pemandu teksi disyaki warga asing mengambil penumpang di Sungai Buloh.

SUNGAI BULOH: Segelintir pemandu teksi tempatan di daerah ini dikenal pasti menjadi tauke dan hidup goyang kaki apabila menyewakan teksi mereka kepada warga asing bagi mengaut keuntungan mudah.

Kegiatan mereka mengakibatkan pemandu teksi warga asing terutama rakyat Indonesia menjadikan beberapa kawasan tumpuan orang ramai sebagai ‘port rasmi’ mereka, malah dipercayai turut mengenakan tambang sesuka hati.


Tinjauan Harian Metro di sebuah pusat beli-belah di sini mendapati pemandu teksi berkenaan mula berkumpul dan menunggu penumpang sekitar jam 5 petang berikutan terdapat ramai pekerja yang pulang ketika itu.

Seorang pengadu yang dikenali sebagai Mohamed, 27, berkata, kegiatan pemandu teksi yang terdiri daripada warga asing terbabit semakin berleluasa kerana tiada tindakan daripada pihak berkuasa.


Katanya, memandangkan kawasan itu turut dipenuhi warga asing berkenaan maka dia tidak hairan kegiatan pemandu teksi itu sering mendapat sambutan penumpang.


“Memang tidak logik apabila melihat pemandu teksi di kalangan warga asing kerana setahu saya mereka tidak dibenarkan sama sekali untuk memiliki lesen atau menyewa daripada warga tempatan.

“Setakat ini tidak ada kejadian buruk atau masalah jenayah membabitkan golongan itu namun sebagai warga tempatan, saya pasti mereka menutup ‘periuk nasi’ pemandu tempatan yang masuk di kawasan Sungai Buloh,” katanya.


Penumpang, Siti Norfatimah Zulkifli, 19, mengakui terdapat pemandu teksi warga asing di setiap perhentian bas atau teksi di daerah ini.

Menurut Siti, kebiasaannya pemandu warga asing akan menunggu penumpang di kawasan tumpuan orang ramai seperti Stesen Komuter Sungai Buloh, perhentian bas atau pondok teksi.


“Selalunya, mereka menggunakan teksi lama iaitu Proton Iswara dan mempunyai lokasi khas untuk menunggu dan mengambil penumpang.


“Saya tidak pernah guna perkhidmatan mereka kerana bimbang keselamatan diri dan tambang dicaj juga tanpa menggunakan meter,” katanya.



# Ada pihak yg nak kerja senang, tapi nyusahkan org lain...ni lah jadinye.

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AkuNilam - All About Army | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO